lossepladsen

Aldeles uden censur - Unleash yourself

18 maj, 2006

En bette koncert



Der var en bette koncert med Maria Guttesen på min arbejdsplads i dag. Det var OK. Musikken var sådan noget singasong writer-noget, som har været så populært de seneste par år.

Lyden var rimelig dårlig. Det åbne område op ad betonvæggene hvor koncerten blev afholdt, er ikke just bygget til koncerter. Hun var meget hæs, hun spillede på et temmelig ordinært klaver med en grødet lyd, og hendes stemme kom heller ikke til sin ret i den foroverbøjede stilling over klavertangenterne. Hun brugte sustain-pedalen lidt overdrevet efter min mening og det gjorde klaveret endnu mere mudret. Jeg går ud fra, det skyldes at hun på grund af de dårlige lydforhold havde vanskeligt ved at høre det selv. Numrene var bestemt gode, men det var en skam at lyden ikke ydede dem retfærdighed.

Jeg købte en CD med hjem for at høre det ordentligt. Det er en milliard gange bedre. Det er lavet på et ordentligt flygel og optaget under meget bedre lydforhold, selvom det også er en live-CD.

Somme tider er koncerter intense og for musikken uddybende, men i det her tilfælde var omstændighederne altså hæmmende. Det er selvfølgelig skægt at købe en skive og få den signeret af musikeren i pausen, men det er jo ikke musikoplevelse. Det er en anden oplevelse, som retfærdigvis heller ikke skal forklejnes.

2 Kommentarer:

At maj 19, 2006 9:19 PM, Blogger ¥z skrev ...

http://www.musicolog.com/brahem.asp

Det lyder overordenligt spændende. Er der en bestemt udgivelse, du kan anbefale til førstegangskøbere?

 
At maj 22, 2006 1:58 PM, Blogger ¥z skrev ...

Det eneste navn fra orientalk musik, jeg har lyttet til er Nusrat Fateh Alí Kahn, fra Pakistan.

Han var en legende med sin vokal.

Jeg kender dog kun hans musik i brudstykker. Han lavede noget soundtrack til Natural born killers, og har ladet sin musik remixe af en del vestlige kunstnere. Her i blandt nummeret "mustt mustt", som massive attack remixede.

http://makeashorterlink.com/?X3351252D

Dét nummer var i øvrigt også min indgang til massive attack, da jeg så det opført til Roskilde i 1995

I gennem tiden har jeg haft flere af hans skiver med hjem fra biblioteket og hver gang er mine ben blevet fejet væk af de fantastiske fraseringer.

 

Send en kommentar

<< Til startside