lossepladsen

Aldeles uden censur - Unleash yourself

02 oktober, 2006

Klassisk remix

På vej til arbejde i dag hørte jeg noget riiiigtig lækker musik. Det var klassisk musik, og det er sjældent, jeg hører noget, der er så spændende og vellydende, som det, jeg hørte i morges. Så jeg synes, jeg er nød til at skrive noget om det.

Musikken var en fortolkning af en fortolkning. Den oprindelige melodi var"God Save the Queen (king)" ("America", samme melodi). Det er lidt usikkert, hvem der er den oprindelige komponist, men den tilskrives Dr. John Bull.

I 1891-92 havde Charles Ives, så fingrene i den, og som 17 årig komponerede han sine variationer for orgel over den.

I 1963 kastede William Schuman sig så over Charles Ives' variationer og omsatte dem til orkester musik. Resultatet er blændende smukt. Det var det stykke musik, jeg hørte i morges. Nu er jeg nød til at finde det på CD, så jeg kan høre det igen og igen. Jeg ved ikke om det bliver nemt.

2 Kommentarer:

At oktober 02, 2006 4:02 PM, Blogger ¥z skrev ...

Så er den bestilt fra Canada. :)

 
At oktober 03, 2006 5:51 PM, Blogger ¥z skrev ...

Jeg lyttede den lige igennem på Youtube, og synes godt nok at tværfløjten og de strygere lyder af plastik. Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men på pladen er det altså Axl, der laver de lyde med sit keyboard. Sorry.

 

Send en kommentar

<< Til startside